Organ penting dalam diri manusia
ialah otak. Otak berada dalam dua bentuk yakni secara fizikal yang
dinamakan otak dan secara rohani dipanggil minda, akal atau fikiran.
Otak dalam bentuk fizikal tidak ada
bezanya dengan apa yang dimiliki oleh haiwan yang berperanan untuk
mengkordinasikan fungsi organ badan dan tindakbalas spontan berdasarkan
kebiasaan.
Bezanya otak manusia berbanding
haiwan ialah pada akal. Melalui akal, manusia mampu menerima segala ilmu yang
berbentuk teori serta mampu untuk menyusun idea-idea.
Akal dalam bentuk ini merupakan
asas utama kepada fikiran manusia. Lantaran itu, akal yang bersifat positif jika
digunakan untuk kebaikan akan menjadikan seseorang itu mulia dan berjaya dalam
apa jua perkara yang ingin dilakukan.
Sebaliknya, akal yang membawa
manusia kepada keburukan akan meletakkan manusia lebih hina berbanding haiwan. Kesesatan
manusia disebabkan mereka menggunakan akal diarahkan untuk tujuan negatif yang menyebabkan mereka binasa dan hina.
Mereka berfikir bagaimana ingin
melakukan perkara yang mendatangkan keburukan kepada diri sendiri dan orang
lain. Biasanya, kesan buruk kepada diri sendiri dilakukan tanpa sedar atau
kerana terpengaruh ajakan kawan sehingga tidak dapat melepaskan diri daripada
perbuatan itu.
Walaupun manusia mempunyai akal dan
sentiasa menggunakannya, sama ada dalam menjalani urusan kehidupan atau untuk
mencari kebenaran, namun tidak semestinya hasil pemikiran mereka menepati
tujuan sebenar serta mencapai matlamat yang dimaksudkan dan diinginkan.
Sebagai contoh, apabila melihat awan tebal yang hitam di langit, manusia memikirkan dan menjangkakan hujan akan turun tidak lama lagi.
Sebagai contoh, apabila melihat awan tebal yang hitam di langit, manusia memikirkan dan menjangkakan hujan akan turun tidak lama lagi.
Namun, tanggapan akal
semata-mata berdasarkan faktor awan hitam yang tebal tidak semestinya dapat
menghasilkan keputusan yang benar dan tepat. Kadang-kadang hujan tidak turun
walaupun pada kebiasaannya awan tebal yang menandakan atau menyebabkan hujan
turun.
Maka, kita perlu memahami lojik itu
berdasarkan kepada pengalaman lalu, mahupun berdasarkan kepada kajian
sainstifik berkaitannya. Atas sebab itu, peribahasa kita ada menyebut, kalau
mendengar guruh di langit, air di tempayang jangan dicurahkan.
Nenek moyang
kita menggunakan kiasan yang mendalam biarpun perkara lain ingin dinyatakan,
tetapi apa yang dinyatakan itu ada kebenarannya kerana mereka pemerhati yang
akrab dengan alam.
No comments:
Post a Comment