Tuesday 17 December 2019

BACHOK BANDAR PELANCONGAN ISLAM

Majlis Daerah Bachok dikenali Majlis Daerah Bachok Bandar Pelancongan Islam. Pemilihan nama "Bandar Pelancongan Islam" adalah manifestasi hasrat untuk memajukan Bachok sebagai daerah pelancongan yang terteraskan kepada ciri-ciri Islam.

Daerah Bachok dianugerahkan kawasan pantai yang cantik. Bukan satu pantai, tetapi beberapa pantai. Menganjur dari utara terkenal Pantai Senok yang lebih dikenali dengan nama Pulau Nami.  Nama Pulau Nami adalah gelaran memandangkan kawasan itu dihiasi dengan pokok rhu yang seakan-akan keadaan di Pulau Nami, Korea Selatan.

Tidak kira-kira tiga kilometer dari Pantai Senok, terbentang indah pula Pantai Kemayang yang kini turut dipanggil Teluk Kemayang. Bersebelahan Pantai Kemayang yang dipisahkan oleh Sungai Kemasin tersedia pula Pantai Kemasin yang tidak kurang terkenal menjadi lokasi kunjungan orang ramai.

Nama lain yang tidak kurang terkenal ialah Pantai Perupok. Terdapat pengusaha kini membangunkan kawasan itu dengan kemudahan chelat.

Tentu sekali, jika menyenaraikan nama pantai di Bachok, tidak sah jika tidak menyebut Pantai Irama. Pantai Irama terletak di pinggir Bandar Bachok dan paling awal dibangunkan sebagai pusat pelancongan sejak lebih setengah abad lalu.

Jaraknya dari Kota Bharu kira-kira 20 km melalui jalan Kota Bharu-Tawang-Bachok (D5) yang mengambil masa kira-kira 30 minit.

Terus ke arah selatan, kita akan bertemu pula dengan Pantai Nipah dan Pantai Melawi sehinggalah menganjur sampai ke sempadan daerah Pasir Puteh.

Di sepanjang pantai di Melawi, terdapat puluhan pengusaha pelancoangan yang mengusahakan chelet dan resort untuk kemudahan orang ramai menginap dan menikmati keindahan pantai di kawasan berkenaan.

No comments:

Post a Comment