Monday 2 December 2019

Pahala untuk ibu

Sesudah solat Jumaat aku masih duduk di masjid berhmpiran sebuah sekolah rendah agama. Jemaah masjid sudah sepi, balik dengan hal masing-masing.

Seorang nenek tua menjual kuih tradisional menawarkan jualannya. Satu plastik harganya satu ringgit. Aku sebetulnya tidak berminat, tetapi kerana kasihan aku beli satu plastik.

Si nenek penjual kuih kelihatan letih dan duduk di tangga masjid tidak jauh dariku. Kulihat masih banyak jualannya.

Tak lama kemudian, kulihat seorang  murid mendatangi si nenek. Aku kira murid ini baru darjah satu atau dua.

Dialognya dengan si nenek jelas terdengar dari tempatku duduk.
“Berapa harganya nek?”
“Satu plastik kuih 1 ringgit, nak”, jawab si nenek.

Murid itu mengeluarkan wang lima ringgit dari sakunya dan berkata:

“Saya beli 5 plastik, ini duitnya, tapi buat nenek...dan kuihnya boleh dijual lagi.”

Nenek tua jelas sekali terlihat berkaca-kaca air matanya:

“Ya Allah syukur dan terimakasih ye nak. Alhamdulillah Ya Allah, Kau telah kabulkan doaku untuk membeli ubat cucuku  yang sakit.” Si nenek meneruskan jualannya..

Lantas aku memanggil murid tadi..

“Siapa namamu? Darjah berapa?”
“Nama saya Puaad, darjah 2, pakcik”, jawabnya sopan.
“Wang belanja kamu sehari lima ringgit, ye?'”

”Oh .. tak pakcik, saya diberi belanja 1 ringgit sehari. Tapi saya tidak pernah belanja, sebab saya bawa bekal dari rumah.”

“Jadi duit kamu bagi nenek tadi simpanan  kamu sejak hari Isnin?”, tanyaku semakin tertarik.

“Betul pakcik. Jadi setiap Jumaat saya boleh sedekahkan lima ringgit."

"Dan sesudah itu saya selalu berdoa agar Allah berikan pahalanya untuk ibu saya yang sudah meninggal dunia. Saya pernah mendengar ceramah ada seorang ibu yang Allah ampuni dan selamatkan dari api neraka kerana anaknya bersedekah sekeping roti, pakcik”, murid itu menjelaskan dengan fasihnya."

Aku pegang bahu murid itu :

”Sejak bila ibumu meninggal, Puaad?”

“Ketika saya masih tadika, pakcik”

Tak terasa air mataku mengalir.

“Hatimu jauh lebih mulia dari aku Puaad, ini pakcik gantikan duit kamu yang lima ringgit tadi ya…”, kataku sambil menyerahkan sekeping not lima ringgit ke tangannya.

Tapi dengan sopan Puaad menolaknya dan berkata: “Terima kasih, pakcik… tapi ini untuk keperluan pakcik, saya masih sekolah dan tidak ada tanggungan… tapi pakcik ada keluarga…. saya pergi dulu pakcik”.

Puaad menyalami tanganku dan menciumnya.

“Allah menjagamu, nak ..”, jawabku sedih.

Aku pun beranjak pergi, tidak jauh dari situ kulihat si nenek penjual kuih ada di sebuah kedai ubat. Bergegas aku kesana, kulihat nenek membayar duit untuk ubat yang dibelinya.

Aku bertanya kepada penjua berapa harga ubatnya. Penjual menjawab: ”Empat ringgit”

Aku serahkan wang yang ditolak oleh Puaad tadi kepada pejual: ”Ini saya yang bayar… kembalikan duit dan berikan kepada nenek ini..”

“Ya Allah.. Nak…”

Belum sempat nenek berterima kasih, aku sudah bergegas meninggalkan kedai itu. Aku bergegas untuk melanjutkan perjalananku lagi.

Dalam hati aku berdoa semoga Allah menerima sedekahku dan ampuni kedua orang tuaku yang sudah meninggal serta anak-anakku yang sedang menuntut ilmu.

Saudara-saudaraku..... adakalanya seorang anak lebih jujur daripada orang dewasa. Ajarkanlah anak-anak kita dari kecil tindakan yang perlu dilakukan dan bukan teori semata-mata.

No comments:

Post a Comment