Saya kadang-kadang ditanya: “Apa perasan
dapat cium batu hajarul aswad?”
Jawapan saya: “Saya tidak tau, sebab saya tidak pernah. Sentuh pun belum, apa lagi cium.” Yang bertanya, biasanya pura-pura terkejut ayam. Sungguh-sungguh tidak percaya. Tapi itulah hakikatnya.
Selama empat tahun di bumi anbia (208
minggu), secara anggaran terpaling kasar, saya ziarah Mekah untuk umrah lebih
100 kali. Memang setiap minggu saya ke Mekah, kecuali bila saya balik cuti di
Malaysia, atau outstation di luar Saudi.
Ya, saya pernah mastautin (pemegang iqama)
di Arab Saudi. Masa itu saya jadi felo pelawat pusat kajian perubahan iklim, di
King Abdulaziz University. Terletak di Jeddah, cuma 45 minit naik teksi ke
Mekah.
Sewaktu di sana (Feb 2012 — Feb 2016),
Saudi belum liberal macam sekarang. Pengasingan gender begitu rigid di tempat
awam. Negara itu masih sepi dari segala jenis hiburan.
Selain berkelah di tebing Laut Merah yang
ikonik itu, sambil menikmati puputan angin Mediteranean dan mencicip kopi Arab
yang aromatik, tidak ada banyak aktiviti hujung minggu lain yang boleh dibikin.
Jadi melawat Mekah atau Madinah secara
berselang ganti — adalah rutin hujung minggu yang lazim. Tapi Madinah jaraknya
agak jauh (400 km), maka saya lebih kerap ziarah Mekah.
Selama di sana, saya melawat Mekah
sekurang-kurangnya sekali setiap minggu. Kadang-kadang dua-tiga kali. Ada
ketika sekadar datang minum kopi di bistro-bistro lokal tepi jalan. Sambil
menikmati pesona kudus kota suci ini.
Soalnya, kenapa belum pernah sekali pun
dapat sentuh atau kucup hajarul aswad? Bagi yang pernah ke sana, tentu boleh
agak apa sebabnya.
Mau mendekati hajarul aswad di dinding Kaabah
itu, kau bukan saja perlu berhimpit dan bersesak-sesak. Malah, kau perlu jadi
ganas dan kurang ajar.
Tidak kira tua atau muda, lelaki atau
perempuan, semua jadi enau dalam belukar. Masing-masing mau lepaskan pucuk
dengan cara yang brutal. Tolak-menolak, kadang-kadang sampai jatuh tersadung.
Bergaduh pun ada.
Ketika menunaikan umrah pertama kali, saya
ada juga pasang niat mau kucup hajarul aswad. Dari lingkaran tawaf paling luar,
saya cuba bergerak sikit-sikit ke arah tengah, menuju kaabah. Tapi separuh
jalan, saya batalkan misi.
Ketaasuban para jemaah mau gapai batu
historikal itu, membuat saya galau terkencar-kencar. Serius. Ada jemaah yang
macam hilang akal, merempuh dan menggempur. Tidak peduli siapa pun — di kiri,
kanan, depan dan belakang.
Pada tanah paling suci di bumi, di depan
simbol rohani tertinggi — kenapa manusia hilang sifat insaninya? Terlalu obses
mau beragama, tapi tidak mau bertuhan? Sampai hilang sifat malu pada-Nya di
tempat paling awam. Dikelilingi manusia ribu-ribu.
Ada satu ketika, pegawai kementerian Saudi
datang ke universiti. Sebab mau dengar taklimat ramalan cuaca dan iklim yang
kami baru bangunkan.
Sebagai penyibuk tegar yang kuat komplen,
saya membebel manja pada pegawai itu. Pertama, saya cakap pasal bandar Jeddah
yang tersangat kotor. Penuh dengan sampah sarap.
Kedua, tentang kawalan aktiviti tawaf di
Mekah. Saya bagitau, kerana ketaasuban jemaah pada hajarul aswad, maka proses
tawaf jadi sangat perlahan secara signifikan.
Bayangkan jemaah dari lingkaran paling
luar, berpusu-pusu merentas masuk tengah, ke arah Kaabah. Ini akan kucar-kacirkan
perjalanan tawaf setiap lingkaran yang dirempuh. Secara keseluruhan, ini
menjadikan gerakan tawaf jadi sangat-sangat perlahan.
Kamu tau apa implikasinya? Inilah punca
utama yang menghadkan bilangan jemaah haji. Penempatan di Mina dan padang Arafah
masih ok. Boleh lagi ditingkatkan daya tampung. Melontar di jamrah juga belum
mencapai kapasiti penuh. Tambah jemaah pun boleh lagi.
Tapi limitasi jumlah jemaah haji setiap
tahun itu ditentukan oleh daya-tampung gerakan tawaf. Pengurusan Saudi mesti buat
anggaran berapa ramai orang yang secara realistik boleh menamatkan tawaf wajib
yang dituntut dalam tempoh waktu ibadat haji itu — berdasarkan “kecekapan
pusingan mengelilingi Kaabah”.
Dengan situasi sekarang, yang mana semua
orang obses tahap majnun mau merajadewatakan hajarul aswad, dan pihak autoriti
Saudi pula tidak reti mewujudkan kaedah kawalan yang sistematik - maka, tahap
“kelajuan” untuk melengkapkan satu kitar tawaf yang lengkap, memanglah sangat
lemau dan lembab.
Mau tambah bilangan dan kuota jemaah haji,
takut ada yang tidak sempat sempurnakan tawaf. Nanti ramai mengamuk pula, bila
haji tidak sah sebab rukun tidak cukup.
Kalau ikut senarai Tabung Haji, umur 75
tahun, baru giliran saya untuk tunaikan rukun Islam yang kelima ini. Itu pun,
kalau masih hidup. Usia begini, jalan sudah bertongkat-tongkat. Tapi mungkin
bagus juga, senang sikit mau tujah perut orang, jika mau berebut cium hajarul
aswad. Haha.
Mujur saya dapat peluang naik haji dengan
kuota lokal pemastautin Saudi, semasa ada di sana. Syukur.
Tapi isunya, jika kelajuan gerakan tawaf
itu dapat diperbaiki, sebenarnya kuota haji itu masih boleh dinaikkan dengan
signifikan. Tidaklah nanti sudah tua kerepot, baru dapat peluang. Kerana
terpaksa tunggu giliran bertahun-tahun.
Tentang Hajarul Aswad, janganlah taasub
melampau. Nilai batu hitam itu terletak pada sejarah dan sirah. Bukan pada
kewujudannya secara fizikal.
Tidak dapat sentuh Hajarul Aswad dengan
tangan, tidak mengapa. Tidak boleh kucup Hajarul Aswad dengan bibir, tiada
masalah.
Yang kita patut lebih risaukan, kalau ibrah
Hajarul Aswad yang terungkap dalam kisah silamnya - gagal menyentuh hati dan
tidak mampu mengucupi jiwa keras kita.
Apa sebenarnya hikmah yang tersirat?
Peristiwa Hajarul Aswad mencitrakan kebijaksanaan Nabi dalam meleraikan
perselisihan sesama manusia - dengan penuh diplomatik, kompromi dan harmoni.
Maksudnya, Hajarul Aswad itu adalah simbol
pemikiran bijak dan tolak ansur. Bukan lambang berasak-pijak dan bertolak-tolak
sampai tersungkur.
Sumber – FB Rem Dambul
Jawapan saya: “Saya tidak tau, sebab saya tidak pernah. Sentuh pun belum, apa lagi cium.” Yang bertanya, biasanya pura-pura terkejut ayam. Sungguh-sungguh tidak percaya. Tapi itulah hakikatnya.
No comments:
Post a Comment