Antara
unsur yang dilarang dalam MLM ialah:
(1)
Mengandungi Unsur Skim Piramid
(a) Skim
piramid atau skim cepat kaya adalah tidak mematuhi prinsip-prinsip Syariah
kerana berteraskan unsur perjudian atau pertaruhan (qimar) melalui permainan wang (money game) iaitu downline
yang baharu ditaja oleh upline akan
kehilangan wang penyertaan jika tidak berusaha mencari downline yang lain.
(b)
Kontrak bertulis antara syarikat dan peserta tidak disediakan.
(c) Pelan
memfokuskan kepada pencarian atau perekrutan ahli baharu (downline) semata-mata atau terutamanya
dan bukan dengan tujuan menjalankan perniagaan melalui aktiviti pergerakan
produk kepada pengguna-pengguna akhir secara sewajarnya.
(d)
Pendapatan peserta dan syarikat dalam skim piramid atau skim cepat kaya dijana
daripada yuran penyertaan ahli baharu semata-mata atau terutamanya dan bukan
hasil daripada penjualan barang atau perkhidmatan.
(e)
Pembelian wajib barang atau perkhidmatan atau harta tidak ketara atau bayaran
minimum atau kehendak jualan dikenakan sebagai syarat untuk melayakkan seseorang
mendapat bonus atau faedah ekonomi lain dalam skim terhadap pembelian atau
jualan peribadi atau pembelian atau jualan ahli di bawahnya.
(f)
Peserta tidak diberi pilihan dan dikehendaki melakukan "inventory front-loading” iaitu membeli barang atau perkhidmatan
dalam amaun yang tidak munasabah yang melebihi jangkaan boleh dijual atau
digunakan dalam suatu tempoh masa yang munasabah.
(g)
Pembelian pangkat atau pembelian lebih daripada satu keahlian merupakan
pendekatan yang mengandungi elemen skim piramid dan dengan itu adalah
bertentangan dengan hukum syarak.
(h)
Syarikat yang menetapkan struktur pembayaran bonus mengikut susunan hierarki
yang ketat tanpa membenarkan peserta melangkau upline dengan tidak mengambil kira keupayaan dan usaha sebenar
peserta adalah mengandungi elemen skim piramid yang bertentangan dengan hukum
syarak.
(i)
Polisi bayar balik (refund) atau
polisi beli balik (buy back) tidak
disediakan
(j) Tidak
membenarkan peserta menarik diri daripada menyertai pelan.
(2)
Mengandungi Unsur Penipuan, Penindasan, Manipulasi dan Eksploitasi Dalam Pelan
Pemasaran dan Pelan Pemberian Insentif
(a)
Syarikat hendaklah memastikan bahawa pelan pemasaran dan pelan pemberian
insentif adalah telus dan adil serta bebas daripada sebarang bentuk penipuan,
penindasan, manipulasi dan eksploitasi yang boleh memperdaya ahli atau
pengguna.
(b)
Sebarang unsur penipuan, penindasan, manipulasi dan eksploitasi oleh ahli atau
pengedar dalam usaha mencari ahli baharu semata-mata atau terutamanya untuk
meningkatkan sasaran pencapaian kumpulan adalah ditegah oleh hukum syarak.
"Manipulasi"
ertinya segala tindakan dan selok-belok untuk memperdaya orang atau
mempengaruhi pendirian orang lain tanpa disedari orang itu.
"Eksploitasi"
ertinya perbuatan (tindakan) mengambil kesempatan untuk mempergunakan seseorang
atau sesuatu keadaan dan secara tidak adil demi kepentingan atau keuntungan
diri sendiri.
(3)
Mengandungi Unsur Paksaan
(a) Usaha
yang bertujuan untuk mencari ahli baharu hendaklah dibuat menerusi pendekatan dan
kaedah yang telus dan berhikmah tanpa unsur paksaan yang boleh mengganggu atau
mendatangkan kegelisahan dan kegusaran kepada individu yang didekati.
(b)
Selepas setiap sesi penerangan tentang profil syarikat, produk, pelan pemasaran
dan pelan pemberian insentif, individu yang didekati mestilah diberi ruang dan
masa untuk berfikir bagi membuat pertimbangan sama ada ingin menjadi peserta
atau menolak pelawaan tersebut.
(c)
Peserta hendaklah diberi kebebasan sepenuhnya dalam pembelian dan tidak didesak
untuk membeli pakej barangan tertentu untuk memenuhi kehendak jualan bagi
melayakkan mereka mendapat kedudukan atau bonus dalam skim sedangkan mereka
berkemungkinan tidak memerlukan beberapa barang dalam pakej tersebut atau
memerlukan barang-barang yang ditawarkan dalam pakej tersebut tetapi tidak pada
jumlah yang begitu banyak seperti yang ditetapkan.
(4)
Mengandungi Unsur Pembaziran
(a)
Pembelian dalam kuantiti yang banyak tanpa justifikasi yang wajar semata-mata
untuk mendapatkan bonus yang ditawarkan tanpa mempunyai strategi pemasaran yang
sewajarnya.
(b)
Pembelian produk yang ditawarkan oleh syarikat hendaklah berlandaskan kepada
keperluan kepenggunaan sebenar dan/atau keupayaan untuk menjual produk
tersebut.
(5)
Menjanjikan Keuntungan Tetap Tanpa Usaha
Mana-mana
syarikat jualan langsung yang menjanjikan keuntungan tetap kepada peserta
melalui pemberian komisen/bonus tanpa sebarang usaha yang jelas meliputi
aktiviti promosi dan penjualan barang atau perkhidmatan adalah bertentangan
dengan hukum syarak kerana mengandungi unsur riba.
(6)
Mengandungi Unsur Syubhah
Dalam
konteks perniagaan jualan langsung yang berteraskan multi-level marketing, syarikat hendaklah
memastikan bahawa pelan pemasarannya adalah bebas daripada perkara yang tidak
jelas atau syubhah dalam setiap
aspek perniagaan tersebut meliputi pelan pemasaran, pemberian insentif, barang
dan perkhidmatan dan perkara-perkara lain yang berkaitan dengannya bagi
memastikan perniagaan yang dijalankan adalah mematuhi prinsip-prinsip syariah yang
telah digariskan oleh Islam.
No comments:
Post a Comment