Salah
satu cara penetapan hukum dalam Islam ialah melalui kaedah al-masalih al-mursalah.
Istilah al-masalih al-mursalah didefinisikan
oleh para ulama sebagai kepentingan yang tiada keterangan nas secara langsung
sama ada memperakui atau menolaknya.
Dengan kata lain,
pemimpin perlu melakukan satu keputusan untuk menyelesaikan keperluan rakyat
sama ada untuk mendapat kebaikan atau mengelak daripada berlaku perkara buruk.
Sebenarnya kaedah
persoalan maslahah tidak digunakan secara terburu-buru atau ikut suka hati.
Dalam hal ini, ulama telah membahagikan maslahah kepada beberapa jenis;
Jenis
maslahah
Pertamanya berdasarkan
kepada kekuatan maslahah yang dibahagikan kepada daruriyyah, hajiyyah dan
tahsiniyyah.
Darusiyyah. Dalam permasalahan
darudiyyah yang berkaitan keperluan asasi manusia, di mana tanpa memenuhinya
kehidupan manusia akan berdepan masalah besar. Perkara ini merujuk kepada
keperluan memelihara lima perkara asas iaitu agama, jiwa, akal, keturunan dan
harta.
Justeru, perkara ini
penting diberi perhatian seperti bagaimana kerajaan menetapkan dasar Dasar
Makanan Negara yang mengkhususkan kepada usaha-usaha untuk memastikan bekalan
makanan mencukupi untuk keperluan rakyat.
Keperluan ini termasuk berkaitan larangan menyorok bekalan makanan, kawalan
harga, larangan ekspot dan perkara lain yang telah ditetapkan oleh kerajaan
untuk memenuhi keperluan makanan yang menjadi keperluan asas
manusia.
Peraturan ditetapkan oleh
kerajaan berkaitan penetapan harga amat penting terutama pada musim perayaan.
Ada pihak tidak bertanggungjawab mengenakan harga tinggi untuk mengaut
keuntungan besar.
Jika perkara ini tidak dikawal, ia bukan saja menyebabkan harga tinggi, tetapi
juga menimbulkan keresahan di kalangan rakyat apabila keperluan mereka tidak
dapat dipenuhi. Maka itu, seluruh rakyat perlu membantu kerajaan untuk
menjayakan kawalan harga ini.
Hajiyyah. Manakala di peringkat
hajiyyah pula merujuk kepada sesuatu yang dianggap sebagai satu keperluan bagi
mengelak kerumitan serta kesusahan dari kehidupan.
Kesan jika tidak memenuhi
keperluan ini tidak seburuk akibat tidak memenuhi keperluan daruriyah. Namun,
ia masih dianggap satu perkara yang perlu diberi perhatian untuk mengelak
masalah.
Antara contoh pensyariatan
hukum-hukum rukhsah dalam keperluan ini ialah keperluan mengadakan perkhidmatan
perbankkan yang menyediakan kemudahan penyimpanan dan pembiayaan, kewujudakan
Tabung Haji, mengadakan Perbadanan Tabung Pengajian Tinggi Nasional (PTPTN),
melaksanakan Akta Fitnah dan sebagainya.
Hal-hal ini bersangkutan dalam pelbagai aspek keperluan hidup manusia
merangkumi ibadat, adat, muamalat dan jenayah.
Perkara yang diadakan oleh
kerajaan Malaysia itu ternyata tidak terdapat atau diamalkan pada zaman
Rasulullah SAW, namun atas konsep maslahah ia diwujudkan.
Kerajaan mengadakan atau melaksanakan keperluan untuk mengelak masalah berlaku
menimpa masyarakat. Umpamanya, andaikan jika perkhidmatan bank tidak
diwujudkan.
Bagaimana orang ramai hendak menyimpan wang? Jika disimpan di rumah, mudah
dicuri atau kehilangan. Selain itu, tanpa perkhidmatan bank sukar untuk
individu mendapatkan sumber pembiayaan khususnya untuk membeli barang mahal
seperti rumah, kereta dan keperluan lain.
Tahsiniyyah. Tahap ketiga keperluan
berasaskan kekuatan maslahah ialah tahsiniyyah iaitu maslahah yang diperlukan
untuk keselesaan hidup. Maslahah ini berkaitan dengan kemuliaan akhlak dan
kesempurnaan adab dalam kehidupan manusia. Jika perkara ini tidak dipenuhi, ia
tidak akan mencacatkan atau menyusahkan manusia.
Maslahah ini sekadar untuk
memberi atau mewujudkan keselesaan hidup manusia. Sepertimana keperluan
lain ia juga bersangkutan dengan ibadat, adat, muamalat dan jenayah seperti
syariat bersuci, menjauhi pembaziran, bersedekah dan sebagainya.
Dalam aspek kenegaraan
yang diamalkan di Malaysia pada hari ini ialah seperti mengadakan undang-undang
berkaitan Akta Perhimpunan Aman yang bertujuan bagi mengawal sesuatu perhimpunan
agar berlangsung dengan teratur, aman dan tidak mendatangkan
mudarat.
Melalui akta itu juga memudahkan urusan pihak keselamatan dan pihak berkuasa
tempatan menyediakan sesuatu yang diperlukan untuk memastikan ia berjalan
lancar. Jelas sekali akta itu memberi kemudahan dan keperluan untuk keselesaan
masyarakat.
Berdasarkan
Pengiktirafan Syarak
Berdasarkan aspek ini,
para ulama telah membahagikan maslahah kepada tiga bahagian iaitu:
Maslahah
Yang Diterima (Mu’tabarah). Maslahah ini adalah
maslahah yang diakui syarak berdasarkan nas yang qati seperti al-Quran,
al-Sunah, ijmak an qias. Contohnya berkaitan untuk memelihara matlamat syarak
iaitu agama, jiwa, akal, harta dan keturunan.
Dalam hal ini tindakan yang berkaitan dengannya diterima tanpa dibahaskan.
Dalam hal ini contoh apa yang dijalankan di negara kita ialah undang-undang
yang berkaitan dengan Akta Dadah Berbahaya, kawalan terhadap meminum arak dan
aktiviti merokok.
Maslahah
Yang Ditolak (Mulghah). Maslahah ini tidak
diterima oleh syarak sebagai maslahah sekalipun dianggap sebagai keperluan atau
kehendak yang diminati oleh sesetengah pihak. Perkara ini disebabkan perkara
itu telah ditolak atau ada secara jelas dinyatakan oleh syarak.
Contoh dalam hal ini ialah
berkaitan kahwin kotrak atau mutaah. Biarpun perkahwinan secara ini pernah
diamalkan atau diterima dalam Islam, tetapi telah terdapat nas jelas yang
menghalang amalan itu diteruskan.
Jadi, biarpun terdapat keperluan manusia atau golongan tertentu terhadap kahwin
mutaah, maka perkara itu tidak boleh dibenarkan oleh syarak.
Di negara kita, tidak terdapat Majlis Agama atau pihak berkuasa agama yang
membenarkan umat Islam di Malaysia berkahwin mutaah, selari dengan kehendak
syarak. Sesiapa yang melakukan kahwin mutaah di Malaysia boleh dituduhkan
sebagai melakukan zina kerana perkahwinan mereka itu tidak sah.
Maslahah
Yang Tidak Diterima atau Tidak Ditolak. Masalah yang tidak
diterima atau tidak ditolak adalah maslahah tidak dijelaskan mengenainya oleh
nas sama menerima atau menolaknya.
Hal inilah yang sebenarnya
menjadi sebahagian dasar atau undang-undang yang diamalkan di negara kita. Apa
yang penting amalan atau peraturan itu bertujuan untuk kebaikan atau menghalang
kepada perkara buruk.
Contoh dalam penguatkuasaan memastikan bahawa setiap kenderaan bermotor mesti
daftarkan dengan Jabatan Pengangkutan Jalan yang bertujuan untuk keselamatan,
pengurusan dan mengelak salahguna.
Gambar hiasan: Pantai Kundur, Kota Bharu.
No comments:
Post a Comment