Tuesday 18 January 2022

ISTERI BUKAN SEPERTI BARANG

 
Isteri yang baharu dikahwini bukan barang yang diletakkan di dalam kotak yang perlu dibukakan kotak setelah menjadi milik suami.

Kalaupun memang perlu dibukakan, tidak sepatutnya gambar mengenainya dikongsikan dengan orang ramai. Bukalah semahunya, tetapi itu rahsia suami isteri yang tidak sekali-kali didedahkan kepada awam. Itu semua orang sudah tahu apa yang sepatutnya akan berlaku.

Trend ‘unboxing pasangan’ atau ‘unboxing isteri’ yang menjadi ikutan dalam kalangan pasangan pengantin baharu jelas bertentangan dengan prinsip dan budaya Islam itu sendiri.

Islam memerintah suami untuk menjaga kehormatan dan penampilan isteri masing-masing. Suami sepatutnya melindungi dan memelihara ahli keluarga masing-masing daripada mendapat kemurkaan Allah SWT, di samping menyeru mereka untuk taat kepada Allah dan meninggalkan larangan-Nya.

Segala budaya atau trend yang jelas tidak mencerminkan akhlak mahupun peribadi agama Islam itu sendiri perlu dijauhi. Adalah dibimbangi sekiranya budaya atau trend sebegini menjadi ikutan anak-anak muda sehingga akhirnya ia dianggap sebagai perkara biasa.

Apa yang lebih membimbangkan lagi ia akan mencetuskan kepada perkara yang lebih parah seperti mendedahkan aksi mesra yang keterlaluan, mendedahkan aurat dan lain-lain.

Sepatutnya semua itu menjadi rahsia di antara suami isteri dan bukannya perlu dipertontonkan kepada orang lain.

Nabi SAW bersabda yang bermaksud: "Tiga golongan yang Allah tidak akan melihat (bermakna tiada bantuan dari dikenakan azab) mereka di hari kiamat: si penderhaka kepada ibu bapa, si perempuan yang menyerupai lelaki dan si lelaki dayus" (Hadis riwayat Ahmad dan Nasai - Albani mengesahkan Sahih: Ghayatul Maram, no 278).

Dalam sebuah hadis lain pula yang bermaksud: "Tiga yang telah Allah haramkan baginya syurga; orang yang ketagih arak, si penderhaka kepada ibu bapa dan si dayus yang membiarkan maksiat dilakukan oleh ahli keluarganya" (Hadis riwayat Ahmad).

Justeru, adalah menjadi tanggungjawab suami untuk memelihara kehormatan dan penampilan isteri mereka sekalipun di hadapan seorang lelaki yang buta.

Dayus mengikut hadis ialah lelaki atau suami atau bapa yang langsung tiada perasaan risau dan ambil endah dengan siapa isteri dan anaknya bersama, bertemu, malah sebahagiannya membiarkan sahaja isterinya dan anak perempuannya dipegang dan dipeluk oleh sebarangan lelaki lain. 

Dalam satu hadis Rasulullah SAW menjelaskan erti lelaki dayus ialah seseorang (lelaki) yang membiarkan kejahatan (zina, buka aurat, bergaul bebas) dilakukan oleh ahlinya (isteri dan keluarganya). 

Lisan al-Arab, 2/150 dan an-Nihayah, 2/147 mendefiniskan dayus sebagai "seseorang yang tidak ada perasaan cemburu (kerana iman) terhadap ahlinya (isteri dan anak-anaknya).

Imam Al-Aini pula berkata: "Cemburu lawannya dayus" (Umdatul Qari, 18/228).

Manakala An-Nuhas pula berkata cemburu (iaitu lawan kepada dayus) adalah seorang lelaki itu melindungi isterinya dan kaum kerabatnya dari ditemui dan dilihat (auratnya) oleh lelaki bukan mahram " (Tuhfatul Ahwazi, 9/357).

Disebut dalam kitab Faidhul Qadir bahawa dayus itu membawa erti kehinaan (kepada si lelaki) sehingga apabila ia melihat kemungkaran (dilakukan) oleh isteri dan ahli keluarganya ia tidak mengubahnya" (Faidhul Qadir, 3/327).

Imam Az-Zahabi pula berkata dayus adalah sesiapa yang menyangka (atau mendapat tanda) bahawa isterinya melakukan perkara keji (seperti zina) maka ia mengabaikannya kerana cintanya kepada isterinya, maka tiada kebaikan untuknya dan tanda tiada kecemburuan (yang diperlukan oleh Islam) dalam dirinya" (Al-Kabair, 1/62).

Imam Ibn Qayyim pula berkata sesungguhnya asal dalam agama adalah perlunya rasa ambil berat atau kecemburuan. Barangsiapa yang tiada perasaan ini maka itulah tanda tiada agama dalam dirinya, kerana perasaan cemburu ini menjaga hati dan menjaga anggota sehingga terjauh dari kejahatan dan perkara keji, tanpanya hati akan mati maka matilah juga sensitiviti anggota (terhadap perkara haram), sehingga menyebabkan tiadanya kekuatan untuk menolak kejahatan dan menghindarkannya sama sekali.

Imam Az-Zahabi menerangkan lagi berkenaan perihal dayus dengan katanya dayus iaitu lelaki yang mengetahui perkara keji dilakukan oleh ahlinya dan ia sekadar senyap dan tiada rasa cemburu (atau ingin bertindak), dan termasuk juga ertinya adalah sesiapa yang meletakkan tangannya kepada seorang wanita yang tidak halal baginya dengan syahwat" (Al-kabair, 1/45).

No comments:

Post a Comment