Jalur rentas kuning merupakan satu daripada
tanda jalan atau amaran kepada pengguna jalan raya supaya berwaspada dan
mengawal halaju kenderaan. Ia adalah salah satu kaedah yang boleh digunakan mengikut kriteria dan kawasan
yang bersesuaian serta disediakan secara melintang pada permukaan jalan raya.
Reka bentuknya juga boleh dibahagikan
kepada dua jenis susun atur. Pertamanya adalah susun atur tipikal di mana jalur
semakin merapat hampir pada kawasan kritikal seperti persimpangan, bulatan,
lintasan pejalan kaki dan sebagainya.
Susun atur kedua ialah jenis kelompok/amaran di mana ia sesuai untuk kawasan
yang tiada kemungkinan kenderaan akan berhenti, seperti selekoh, bonggol jalan
dan sebagainya.
Tandaan jalur rentas kuning dibuat
melintang, dan meliputi seluruh jalan sehingga ke garisan tepi jalan. Ia perlu
disediakan di bahagian jalan yang lurus sahaja bagi mengelakkan risiko
kemalangan. Lebarnya pula ialah antara 300 ke 600 mm untuk setiap jalur dan
ketebalannya ialah 2.5 mm sahaja.
Bagaimanapun, banyak jalur rentas kuning
yang tidak menepati apa yang telah ditetapkan JKR. Rata-rata ketidakpatuhan itu
berkaitan saiz dan juga ketebalan jalur serta lokasi ia diletakkan.
Fungsi sebenar jalur rentas kuning ini
bukannya untuk memperlahankan kenderaan, terutama di lebuh raya. Begitu juga penggunaan
jalur rentas kuning sepanjang laluan menurun bukit tidak akan memperlahankan
kenderaan.
Jalur rentas kuning ini juga tidak boleh
digunakan sewenang-wenangnya. Ia tidak boleh digunakan dengan terlalu kerap
kerana objektifnya akan hilang dan pengguna jalan raya akan hilang punca kenapa
wujud jalur-jalur itu.
Selain itu, jalur yang terlalu tebal adalah
merbahaya untuk motosikal kerana ia mengganggu dinamik kenderaan dan juga fokus
penunggang. Untuk mengelak ketebalan jalur kuning semakin menebal, sebelum mengecap
yang baharu, kikis atau buang dahulu yang asal.
Garisan kuning ini dibuat begitu tebal
sehingga hampir 2 cm mendatangkan bahaya kepada penungang motosikal, terutama
ketika hari hujan. Sudahlah garisan ini licin apabila terkena hujan, ditambah
dengan ketebalannya membuatkan ia tidak selamat apabila penunggang motosikal
mahupun kenderaan membrek. Tayar tidak mencengkam dan berkeadaan
melambung-lambung kenderaan yang dinaiki.
Dalam keadaan biasa pun, jika kita memandu
kenderaan di jalan yang bergarisan kuning tebal, ia sudah memberi keadaan yang
tidak selesa kepada pengguna. Keberadaan jalur kuning di selekoh pula boleh
menyebabkan kenderaan “membuang”.
Semoga pihak yang membuat atau menyelia
jalur kuning dapat melakukan seperti yang sepatutnya. Jangan nanti jalur kuning
menjadi punca malapetaka, di sebalik niat asal untuk kebaikan.
No comments:
Post a Comment