Tuesday 24 December 2019

PANORAMA MENARIK DI KAMPUNG TANJUNG KUALA SABAK

Kampung Tanjung Kuala Sabak merupakan antara kampung nelayan terkenal di Kelantan. Kebanyakan nelayan yang tinggal di sini asalnya dari beberapa buah kampung berhampiran yang telah lenyap dihakis ombak sejak lebih 30 tahun lalu. Kampung Tanjung Kuala Sabak boleh dianggap kampung penempatan semula nelayan, selain penduduk asal. Terdapat kira-kira 300 orang nelayan tinggal di kampung tersebut. 

Kampung Tanjung Kuala Sabak juga dipanggil sebagai Kampung Pulau Gajah memandangkan nama Kampung Pulau Gajah lebih dikenali atau nama umum sebagai merujuk kepada kampung-kampung yang berhampiran.

Kampung Tanjung Kuala Sabak semakin dikenali sebagai laluan menuju ke Masjid Ar-Rahman Pulau Gajah yang menjadi destinasi pilihan untuk melihat keunikan masjid tersebut.

Terdapat juga restoran menyediakan masakan ikan dan hasil laut segar yang mendapat kunjungan ramai.

Kampung Tanjung Kuala Sabak berpotensi menjadi kawasan pelancongan jika diurus selia dengan baik terutama kemudahan inap desa dan promosi mengenainya. 

Satu panorama menarik di kampung nelayan ini ialah bot-bot menangkap ikan yang dihias atau ada lukisan cantik pada bahagian badan bot.

Satu lokasi di Kampung Tanjung Kuala Sabak dikenali Pantai Nusuk menjadi lokasi kunjungan ramai. Kawasan yang luas dan cantik dengan dijaga kebersihan menjadikan Pantai Nusuk cukup terkenal. 


Pantai Nusuk, Kampung Tanjung Kuala Sabak

No comments:

Post a Comment