Sunday 1 March 2020

KUIH AKOK KELANTAN MESTI MANIS

Kelantan bukan sahaja kaya dengan seni budaya, tetapi juga pelbagai jenis nama kuih yang sedap dan unik cara membuatnya. Nama kuih akok, kuih lompat tikam, kuih jala mas, kuih buah tanjung, kuih tahi itik, kuih tahi minyak dan sebagainya.

Antara jenis kuih yang popular dan mudah didapati di Kelantan ialah kuih akok. Terdapat beberapa jenis kuih akok iaitu biasanya dibuat berbentuk bujur, ikut acuan buah ulu dan akok bunga atau dikenali juga akok Kemboja.

Akok rasanya manis bertelur kerana bahan utamanya adalah telur yang dicampurkan dengan gandum, santan, gula dan nise kerek. Cara pengandungan dan pembakaran merupakan faktor yang menjadikan sesuatu kuih akok itu sedap.

Pada kebiasaannya akok nisan bewarna gelap, sementara akok daun pandan dan akok Kemboja bewarna hijau pucat.

Akok menjadi pilihan untuk hidangan makan petang dan juga sebagai pembersih mulut pada sesuatu jamuan. Keistimewaan akok selain rasa yang sedap ialah ia mudah dihidangkan dan tidak mudah melerai.

Jadi, ia amat sesuai dijadikan kuih pembersih mulut atau dihidangkan secara santai. Bahkan, ia mudah untuk dimasukkan ke dalam plastik untuk dimakan di mana-mana. Ia tidak perlu kepada pencicah atau dimakan dengan bahan lain seperti kelapa yang diperlukan untuk dimakan bersama-sama kuih lain.

Kuih akok tidak boleh disimpan lama. Biasanya selepas sehari ia sudah basi melainkan disimpan di dalam peti sejuk. Sebab itu, proses membuat akok dianggap untuk digunakan pada hari yang sama atau paling lama untuk keesokkan.

Sebab itu akok tidak dibuat untuk komersial secara besar sebagai bahan eksport.

Kebiasannya rasa akok agak manis.  Namun atas kesedaran bahawa kuih yang manis boleh membahayakan kesihatan, kini rasa akok yang manis sudah dikurangkan sedikit walaupun boleh dikira sebagai masih manis.

Pembuat akok tidak akan membuat akok tawar kerana salah satu ciri akok adalah manis. Kalau tidak manis maka ia tidak dipanggil akok.

No comments:

Post a Comment