Thursday 25 June 2020

ORANG LAIN SEMUA TIDAK BETUL

Salah satu sikap buruk ialah adalah perasaan dengki dan berasa dirinya semua betul. Penyakit ini berpunca virus tidak boleh lihat orang lain buat kebaikan dan lebih hebat daripada dirinya.

Maka itu, apabila dilihat atau diketahui orang lain melakukan sesuatu, terus dikata tidak baik. Serba tidak kena pada matanya. Yang baik dikatakan buruk. Manakala yang buruk tentu sekali terus diperbesar-besarkan keburukan itu.

Elok kita baca sebuah catatan ini (maaf, mungkin ramai tidak faham dalam dialek pekat Kelantan ni):
Ore post gele bsr. mu kato nunjuk.ore post keto bsr..mu kato riak..ore post g bercuti..mu oyt supo ngn dio sore blh g..ore post nego laku...mu oyt nawok hangit..ore post bahagio laki bini...mu oyt drama lebih..ore post cerai berai..mu kato doh peranga uduh.. Ore post status jando..mu kato xreti jago tok laki..ore post buje..mu kato bini lari doh xdok pitih ...ore post make sedakk mu kato lapa pedal...ore post selpie pah ceroh mu kato baso nate koya comey...ore post anok2 mu kato mugo dio sore ado anok..ore post xdok anok.mu kato mandul..ore post wat rmh baru mu kato koya kayoo..ore post beli bah beli lori mu kato relo brute berlambok...ore post jiwo sikik mu kato baloh laki bining..ore post nasihat mu kato koya baik taley muko 14..ore post keto eksideng mu kato byk doso....ore post g Mekoh mu kato nk wat ibadah pun nk bersoho tu la..

Hasad dengki membawa maksud perasaan inginkan agar nikmat, kelebihan, kebolehan atau keistimewaan yang ada pada orang lain terhapus. Tetapi dia akan merasa gembira jika dia termasuk dalam kumpulan yang memperolehi kelebihan serta keistimewaan berkenan.

Justeru, hasad dengki adalah sifat mazmumah yang paling kerap melanda diri manusia. Dalam menghuraikan persoalan sifat yang keji ini, Imam al-Ghazali menyenaraikan tiga ciri orang yang berdengki seperti berikut:

Pertama, menginginkan agar kenikmatan atau kelebihan lenyap daripada orang lain dan mengharapkan agar kenikmatan itu berpindah kepadanya.

Kedua, menginginkan agar kelebihan yang dimiliki orang lain itu lenyap meskipun dia sendiri tidak dapat memilikinya disebabkan kekurangan pada dirinya sendiri. Yang penting baginya ialah orang itu jatuh dan hilang kelebihannya.

Ketiga, merasa sakit hati apabila orang lain melebihinya walaupun dia tidak berbuat sesuatu untuk menjatuhkannya.

Sehubungan itu, seseorang yang berpenyakit hasad dengki sentiasa gelisah atau tidak puas hati melihat apa yang dimiliki oleh orang yang didengkinya. Apabila perasaan itu tidak lagi dapat dikawal, maka si pendengki akan menyusun strategi agar hasrat buruk itu tercapai dengan apa cara sekalipun.

Dan situasi inilah yang menatijahkan gejala negatif seperti mereka-reka cerita, menfitnah, mengumpat, memaki dan sebagainya bertujuan memburuk-burukkan orang yang didengki. Malah, ada di kalangan yang dihidapi penyakit hasad itu sanggup bersekongkol dengan pihak musuh menggunakan segala cara yang ada termasuk media sosial hatta melanggani tukang-tukang sihir dan mengamalkan perbuatan keji lainnya semata-mata untuk menjatuhkan orang yang didengkinya.


No comments:

Post a Comment