Monday 2 July 2018

Kenapa orang berjaya itu berjaya

Semua orang ingin berjaya. Cara mencapai kejayaan berbeza-beza mengikut bidang dan matlamat. Dalam perniagaan pemasaran berbilang tingkat (MLM) memerlukan perancangan dan tindakan yang sesuai.  

Tulisan ini membincangkan atau menunjukkan Kenapa Orang Berjaya Itu Berjaya.

- Sikap dia berbeza. Orang berjaya dia tak suka komplen. Tak macam orang gagal. Semua nak komplen. "Apa la tak ada parking", "Apa la tak ada makan?" "Apa la pen kertas pun tak bagi" dan banyak lagi. Orang gagal sibuk kira benda yang tak jadi. Mentaliti dia berbeza. Sikap dia berbeza. Kesabaran dia berbeza. Dia suka duduk saja. Walaupun dia tak ada kerja, dia tidak cari kerja.

- Mereka ini pantas. Pantas buat keputusan, pantas buat tindakan. Dia nak, dia nak. Tak pikir pun macamana nak jadi. Nak berniaga buat je dulu. Ada orang pikir langit dan bumi, tapi orang berjaya buat je dulu, dia tau Allah akan uruskan seterusnya.

- Sanggup melabur. Mereka sanggup invest untuk kejayaan mereka. Invest wang, tenaga dan masa.

- Bina hubungan yang baik. Mereka bina networking yang bagus. Maksud networking: Anda adalah siapa kawan anda. Siapa nak hidup berubah? Upgrade kawan.

- Ingin berjaya. Mereka sudah buat keputusan dari awal yang mereka ingin berjaya. Tak percaya? Pergi tanya mereka yang berjaya.

- Pilih kawan betul. Mereka berkawan dengan orang yang betul. Kawan yang sama-sama mempunyai sikap positif untuk berjaya. Mereka saling mempengaruhi untuk melakukan kebaikan.

- Tidak bertangguh. Fast action fast result. Kepantasan pemilik bisnes mempengaruhi keputusan bisnes dia. Bisnes berkenaan kepantasan. Kalau sikap pemilik lembap, agak barang yang pesan bila nak siap?

- Tidak menghiraukan kutukan. Ada setengah orang berniaga, bisnes bagus. Tapi sibuk melayan apa orang cakap. Tak ada ilmu, sibuk layan kutukan orang. Akhirnya mereka hilang keyakinan. Usaha yang baik tidak akan membawa kepada kejayaan jika fikirkan apa orang kata.

- Fokus. Fokus 1 produk pada 1 masa. Itu pun dah boleh jadikan anda jutawan. Fokus 1 masalah pada 1 masa. Di mana ada masalah, di situ ada peluang. Di mana ada peluang, di situ ada wang. Di mana ada wang, di situ ada kekayaan.

- Konsisten dan istiqamah. Istiqamah melakukan apa yang ingin dicapai. Tidak hirau halangan. Semakin banyak halangan, selagi kuat mereka berusaha. Pengalaman menghadapi halangan membuatkan mereka lebih berjaya.

No comments:

Post a Comment