Tular
di media sosial kononnya ada roh kembali ke dunia pada bulan Ramadan
sehinggalah tiba Aidilfitri. Roh yang dibenarkan kembali adalah roh di kalangan
mereka yang mempunyai amalan baik dan sentiasa mendapat doa daripada mereka
yang masih hidup. Manakala roh semasa hidupnya melakukan dosa tidak dibenarkan
pulang semula.
Entah
dari mana hal tersebut mula tersebar. Hakikatnya, tidak ada satupun ayat
al-Quran mahupun hadis yang menyatakan perkara itu, iaitu roh akan kembali pada
bulan Ramadan.
Dr.
Zaharuddin Abdul Rahman menerangkan: “Apabila roh sudah berpisah dari tubuh, ia
berada di alam yang dinamakan barzakh, dan ia tidak akan mampu sama sekali
untuk kembali ke alam dunia semula sama ada dalam keadaan baik atau buruk.
Dakwaan
roh pulang kembali ke rumahnya setelah hari-hari tertentu adalah tidak benar. Tidak
kiralah sama ada roh itu dalam keadaan baik atau buruk.
Manakala
jika benar kelihatan mahkluk seperti si mati dan kendengaran suara-suara
menangis, maka pandangan ulama adalah ia hanyalah angkara jin dan syaitan yang
menyerupai si mati dan gangguan mereka, tidak lebih dari itu.
Firman
Allah bermaksud: "Hingga apabila datang kematian kepada seseorang dari
mereka (orang kafir) dia berkata: " Ya Tuhanku kembalikanlah aku ke dunia,
agar aku berbuat amal yang soleh terhadap apa yang telah aku tinggalkan. Sekali-kali
tidak (jawapan Allah), sesungguhnya itu adalah perkataan yang diucapkannya
sahaja (janji kosong). Dan di hadapan mereka ada dinding (barzakh) sampai hari
mereka dibangkitkan" (Surah Al-Mu'minuun, ayat 99-100).
Imam
Mujahid (anak murid Ibn Abbas) dan Ibn Zaid berkata tentang ayat ini:
"Barzakh adalah seperti satu tembok yang menghalang orang yang mati
kembali ke dunia."
Firman
Allah bermaksud: "Allah SWT memegang jiwa (roh) ketika matinya (seseorang)
dan memegang jiwa (roh) orang yang belum mati di waktu tidurnya, maka Dia
tahanlah jiwa yang lain sampai waktu yang ditentukan." (Surah Az-Zumar,
ayat 42).
Melalui
ayat ini, jelas bahawa roh berada di dalam pegangan Allah SWT dan Allah tidak
membenarkan roh untuk kembali ke dunia, sebagaimana yang dijelaskan dalam ayat
sebelum ini,
Terdapat
juga ulama berpandangan bahawa roh orang yang telah mati boleh bertemu dengan
roh orang hidup ketika mereka sedang tidur (melalui mimpi). (Ar-Ruh, Ibn
Qayyim, ms 20).
Bagaimanapun,
tiada yang berpandangan roh tersebut boleh bertemu dengan orang hidup semasa
sedar mereka. Semua roh yang telah diambil Allah SWT akan sibuk dengan urusan
mereka sama ada baik atau buruk.
Prof
Ahmed Azzedine Al-Bayanuny dan Prof. Mohamed Hussin pernah menegaskan bahawa
dakwaan orang-orang Kristian yang boleh bertemu dengan roh si mati dengan
teknik jampian kahs adalah penipuan yang menggunakan jin dan syaitan. Ia
bukannya roh yang sebenar. (Rujuk Al-Iman Bil Malaika dan Al-Ruhiya al-Haditha)
Sayyid
Qutb berkata: Apabila mereka bertanya Rasulullah SAW mengenai roh, maka Allah
memerintahnya supaya memberi jawapan kepada mereka bahawa roh itu adalah urusan
Allah. Hanya ilmu Allah sahaja yang mengetahuinya dan tiada sesiapa pun yang
mengetahui selain Allah. (Lihat Fi Zilal al-Quran, 10/261)
Firman
Allah SWT: “Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakan: “Roh itu
daripada perkara urusan Tuhanku dan kamu tidak diberikan ilmu pengetahuan
melainkan sedikit sahaja.” (Surah al-Isra’, ayat 85)
Syeikh
Abdul Rahman al-Sa’di di dalam tafsirnya, Taysir al-Karim al-Rahman berkata: “Ayat
ini menunjukkan tentang kelemahan manusia iaitu dalam sesetengah perkara mereka
tidak mampu untuk mencapai dan mengetahuinya. Disebabkan itu, Allah
memerintahkan Nabi Muhammad SAW agar menjawab persoalan mengenai roh ini dengan
menyerahkan urusannya kepada Allah.”
Firman
Allah lagi: “Allah (Yang Menguasai Segala-galanya), Ia mengambil dan memisahkan
satu-satu jiwa dari badannya, jiwa orang yang sampai ajalnya semasa matinya,
dan jiwa orang yang tidak mati: dalam masa tidurnya; kemudian Ia menahan jiwa
orang yang Ia tetapkan matinya dan melepaskan balik jiwa yang lain (ke
badannya) sehingga sampai ajalnya yang ditentukan. Sesungguhnya yang demikian
itu mengandungi tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan Allah bagi kaum yang
berfikir (untuk memahaminya)." (Surah
al-Zumar, ayat 42)
Ayat
di atas juga menjadi dalil yang menunjukkan bahawa roh orang yang mati tidak
akan kembali, bahkan Allah yang berkuasa menahannya dari kembali ke dunia.
Ini
sepertimana riwayat daripada Said bin Jubair (anak murid kepada Ibn Abbas) yang
mana mengatakan bahawa telah dikumpulkan di antara roh-roh orang yang hidup dan
yang telah mati (di dalam mimpi) kemudian Allah menahan roh orang yang telah
mati dan melepaskan roh orang yang hidup kepada jasadnya semula. Ianya juga
adalah pendapat Ibn Zaid Rahimahullah. (Lihat Tafsir al-Tabari,
21/298-299)
Ada
dua pendapat ahli tafsir tentang ayat ini. Salah satunya, bahawa roh orang yang
ditahan adalah roh orang yang sudah meninggal, sehingga dia tidak mungkin
kembali kepada jasadnya di dunia. Sedangkan roh orang yang dilepas adalah roh
orang yang tidur. (Lihat al-Ruh oleh Ibn al-Qayyim, hlm. 31).
Diriwayatkan
daripada Ibn Abbas, beliau menjelaskan tafsir ayat tersebut dengan katanya: “Sesungguhnya
roh orang yang hidup dan roh orang mati bertemu dalam mimpi. Mereka saling
mengenal sesuai yang Allah kehendaki. Ketika masing-masing hendak kembali ke
jasadnya, Allah menahan roh orang yang sudah mati di sisi-Nya, dan Allah
melepaskan roh orang yang masih hidup ke jasadnya. (Lihat Jami' al-Bayan
fi Ta'wil al-Qur'an, 21/298; al-Jami' li Ahkam al-Quran, 15/260; Madarik
al-Tanzil wa Haqa'iq al-Ta'wil, 4/56 dan Zad al-Masir oleh Ibn
al-Jauzi 4/20)
Said
bin Jubair Rahimahullah pula berkata: “Sesungguhnya Allah menahan roh-roh orang
mati apabila mereka mati dan roh-roh orang hidup apabila mereka tidur. Mereka
akan bertemu dan berkenalan mengikut kehendak Allah. (Lihat al-Jami'
li Ahkam al-Quran, 15/260)
Jelas
menunjukkan pada kita bahawa roh tidak akan kembali selepas kematian.
No comments:
Post a Comment