Friday 13 January 2023

UBI KEMILI BERKULIT HITAM, ISINYA PUTIH

 
Kemili (Coleus tuberosus) merupakan sejenis tanaman jenis ubi dari keluarga Roxburghiaceae. Nama lain kemili ialah ubi keling dan kentang jambut. Di Kelantan, nama ubi keling lebih popular. Jika disebut ubi kemili, rasanya banyak orang Kelantan tidak mengenalinya.
 
Kemili adalah sama famili dengan pokok bunga ati-ati. Pokok ini dipercayai tumbuhan tempatan dan tumbuh secara liar di kawasan hutan dan kebun terutama di kawasan tanah yang baharu dibuka, khasnya kawasan tanah gambut.
 
Ubi kemili adalah sejenis pokok menjalar di atas tanah serta mempunyai akar rambut. Daunnya berwarna hujau muda dan berkerinting serta permukaan daun yang agak berbulu. Ubi kemili berada di bahagian akar pokok yang terbentuk dari akar yang membengkak.
 
Ubi kemili mempunyai kulit yang lembut berwarna hitam. Isinya berwarna putih jernih dan apabila dimasak akan menjadi putih. Ubi kemili mengeluarkan bau yang harum dan enak apabila di masak atau direbus .
 
Ubi kemili direbus atau dimasak seperti juga ubi-ubi lain. Ubi ini juga menjadi ramuan dalam masakan daging, ikan, sup atau sayuran lain sebagai penyedap rasa dan memaniskan masakan itu.  
 
Daun mudanya juga dibuat sayur dan menjadi ramuan penyedap rasa dalam masakan sayuran.  

No comments:

Post a Comment