Gantang merupakan alat sukatan dan
pertukaran yang dijadikan sebagai alat penyukat rasmi pada masa dahulu. Ia
digunakan oleh pedagang-pedagang Arab untuk menjalankan urus niaga aktiviti
jual beli beras di Tanah Melayu termasuklah di desa. Sukatan lain selain
gantang ialah leng dan cupak.
Lazimnya, gantang diperbuat daripada kayu
seperti mana cupak yang biasanya diperbuat daripada tempurung kelapa yang
besar. Bagaimanapun, penggunaan gantang ini dikatakan telah digunakan secara
meluas oleh masyarakat terdahulu bahkan sehingga kini.
Bagaimanapun, sistem timbang dan sukat
melalui ukuran gantang telah berubah sejak negara memperkenalkan sistem metrik
pada tahun 1972 di mana ia diguna pakai oleh masyarakat Islam sebagai rujukan
untuk membayar zakat dan fidyah berdasarkan nilai semasa dalam unit kilogram
(kg) beras yang dijual.
Penggunan gantang adalah bukti pengaruh
Islam di dalam kehidupan masyarakat Melayu. Ia bukan sahaja digunakan sebagai
sukatan, bahkan diterima dalam budaya dan amalan hidup masyarakat apabila
perkataan “gantang” digunakan di dalam peribahasa Melayu. Maksudnya, gantang
amat terkenal dan dikenali di kalangan penduduk di Tanah Melayu.
Antara peribahasa yang menggunakan
perkataan gantang ialah bagai melukut di tepi gantang. Bagai melukut di tepi
gantang adalah menggambarkan keadaan seseorang yang tidak lagi berdaya dan
tidak lagi berguna, serta tidak mampu membantu orang lain, bahkan dirinya
sendiri tidak mampu berbuat apa-apa.
Jadi mengapa digunakan gambaran beras dalam peribahasa ini? Kerana beras secara asalnya sangat penting dalam sosiobudaya Melayu, sebagai makanan ruji masyarakat di dalam Alam Melayu.
Namun, tidak bagi melukut. Ia sisa beras yang tidak lagi diperlukan. Beras jika sudah jadi melukut, ia tidak lagi bernilai, malah tidak layak pula untuk dijadikan makanan.
Melukut tidak akan disukat di dalam gantang, kerana ia tidak lagi bernilai seperti beras sempurna.
Begitulah juga kita sebagai orang Melayu, jangan sampai kita melukut di tepi gantang, kelak hina tiada siapa yang pandang.
Peribahasa lain menggunakan perkataan
gantang ialah “mengisi gantang pesuk (tembus aau berlubang)” yang membawa maksud
membuat pekerjaan yang tidak menguntungkan atau sia-sia.
Satu lagi peribahasa yang terkenal yang ada
istilah gantang ialah “secupak tak akan jadi segantang”, yang bermaksud sesuatu
yang tetap dan sukar diubah lagi.
Menggantang asap pula bermaksud
menginginkan sesuatu yang sukar dicapai.
Manakala peribahasa menggantang anak ayam
pula bermaksud membuat pekerjaan yang amat susah.
Satu lagi peribahasa menggunakan perkataan
gantang ialah penuh sudah bagai gantang yang bermaksud cukup atau benar-benar
penuh.
Dalam peribahasa ini, perkataan melukut adalah satu perkataan, bukannya
gabungan imbuhan 'me' dengan perkataan 'lukut'.
'Melukut' bermaksud butiran beras hancur atau sisa-sisa, hujung-hujung beras
yang patah atau habuk-habuk beras. Dalam istilah Jawa dipanggil 'menir'.
Jadi mengapa digunakan gambaran beras dalam peribahasa ini? Kerana beras secara asalnya sangat penting dalam sosiobudaya Melayu, sebagai makanan ruji masyarakat di dalam Alam Melayu.
Beras yang disukat menggunakan gantang lebih
penting lagi kerana selain digunakan untuk sukatan menanak nasi, beras juga
pernah ketikanya dijadikan sebagai tukaran mata wang untuk urus niaga harian
orang Melayu.
Namun, tidak bagi melukut. Ia sisa beras yang tidak lagi diperlukan. Beras jika sudah jadi melukut, ia tidak lagi bernilai, malah tidak layak pula untuk dijadikan makanan.
Melukut tidak akan disukat di dalam gantang, kerana ia tidak lagi bernilai seperti beras sempurna.
Begitulah juga kita sebagai orang Melayu, jangan sampai kita melukut di tepi gantang, kelak hina tiada siapa yang pandang.
No comments:
Post a Comment