Sunday 8 October 2023

TUNJUK LESEN KENDERAAN MOTOR DI APLIKASI PINTAR MYJPJ

 
Lepas periksa kenderaan pertama, berhenti pula kenderaan seterusnya di belakang. Saya sangka dia dah siapkan semua dokumen yang kami nak periksa.

"Tolong tunjukkan lesen memandu", sambil tu saya tinjau ke arah cermin keretanya, tak nampak pelekat cukai jalan yang baru.

"Keluarkan roadtax yang baru sekali ya. Digital dah kan?", pinta saya lagi ke pemandu lelaki tu.

Pemandu keluarkan HP, mula mencari aplikasi. Scroll ke atas ke bawah. Swipe ke kiri ke kanan. Seminit pun berlalu.

Kemudian isteri dia pulak bantu, sama juga, belek sana, belek sini, baru jumpa. Dah masuk aplikasi, sambung pulak lagi scroll sana sini cari lesen dan LKM. Tambah lagi seminit menunggu.

"Dekat mana lesen ni encik? Tak jumpa pulak," soal pemandu tu sambil dia hulurkan HP dia kat abam.

"Oh.. kat sini.." abam tunjuk paparan lesen sambil picit-picit skrin HP dia.

"Roadtax kereta ni mana? Tak ada pun kat sini." soal saya sebab nombor plet yang terpapar di aplikasi tak sama dengan nombor pendaftaran kereta yang dipandu.

"Kereta ni atas nama isteri saya ni encik. Kejap ya."

"Cepat, buka My JPJ awak tu" , dia suruh isteri kat sebelah.

Ya Tuhan.. 

Tadi abam terpaksa menunggu 3 minit tengok pasangan suami isteri ni scroll HP, kali ni tak tahu la berapa jam nak kena tunggu wanita selongkar beg cari HP. Mana maunyer.

"Tak pa la, encik parking je kat tepi sana dulu, nanti biar saya yang bantu periksa LKM kereta ni."

Nak marah takut pulak hilang hesmes, Walaupun tau, kalau marah pun tetap hesmes. 
 
Kredit Abam Trafik

Lesen Kenderaan Motor tidak perlu dipamerkan

No comments:

Post a Comment